Vägen till fossilfri fordonstrafik
Mattias Goldmann (Ekonomisk Debatt nr 4 2023) hävdar på två ställen i sin recension av min rapport Vägen till fossilfri fordonstrafik att jag inte redovisar några beräkningar till grund för mina slutsatser. Det stämmer inte.
I rapporten redovisas antaganden om trafikarbetets tillväxt (s 34-35) och de blygsamma effekterna av åtgärder syftande till ett mer ”transporteffektivt samhälle” (s 37–40). Därefter följer en detaljerad redovisning av antagen energianvändning och resulterande reduktion av utsläppen av CO2 till följd av elektrifiering (s 41–46 med sammanfattning i tabell 4).
Tabell 4. Sammanställning av data för beräkning av vägtrafikens energianvändning år 2030.
Biodrivmedelsanvändningen behandlas som en restpost utifrån vad som skulle krävas för att klara Sveriges ESR-åtagande år 2030 (s 46–47 samt s 54–55).
Av viss relevans är också min inledande sammanfattning av utvecklingen under 2010-talet, nedbruten på effekten på koldioxidutsläppen av olika typer av åtgärder (s 18–23).
Jag anstränger mig alltid att redovisa mitt dataunderlag på ett sätt som gör det möjligt för den kritiske läsaren att utan svårighet byta ut mina siffror mot egna antaganden i syfte att se om förändringen påtagligt påverkar resultaten. Så också denna gång.
Goldman, M (2023), ”Per Kågeson: Vägen till fossilfri fordonstrafik”, Ekonomisk Debatt, vol 5, nr 4, s 90–94.
Kågeson, P (2023), Vägen till fossilfri fordonstrafik, Transportföretagen, Stockholm.